Crowdfunding via de website

Er komt een Holocaust Namenmonument Nederland waarop alle 102.000 namen van de Nederlandse Holocaustslachtoffers worden vermeld. Iedereen kan helpen dit monument te realiseren door er aan bij te dragen. Via de website die wij in opdracht van het Nederlands Auschwitz Comité realiseerden kan men één of meer namen adopteren of als supporter een bedrag naar keuze doneren.

HNM home 
Een van de steeds wisselende afbeeldingen op de homepage van Holocaust Namenmonument

HNM bouw mee

De pagina waar men kan kiezen op welke wijze men mee wil doen met de crowdfunding

Gebruiksvriendelijk voor een grote doelgroep

Het succes van deze website hangt af van de mate waarin het doneren gebruiksvriendelijk is. De bezoeker doet ongemerkt heel wat handelingen voordat de juiste naam tussen de 102.000 slachtoffernamen is gevonden, de betaling van de donatie is voltooid en de gegevens voor het adoptiecertificaat naar de drukker zijn verzonden. Het was voor ons dan ook een heel mooie uitdaging om ervoor te zorgen dat iedereen dit proces kan doorlopen zonder dat het ingewikkeld aanvoelt. Wij hebben het adopteren van namen daarom uitvoerig op gebruiksvriendelijkheid getest waarbij we o.a. gebruik hebben gemaakt van een Eyetracking test. Op die manier hebben wij de adoptie module kunnen bijschaven voordat de website openbaar werd.

Volledig geautomatiseerd adoptieproces

Adopteert men namen via de website, dan krijgt de donateur een certificaat thuisgestuurd. Er passen maximaal zes namen op een certificaat. Adopteert men meer dan zes namen dan ontvangt de donateur meerdere certificaten en kan men de namen - op de website - naar eigen inzicht over de certificaten verdelen.  la rotonde du monde is verantwoordelijk voor de automatisering van dit hele proces en heeft dit in hecht teamwork en binnen een strakke deadline naar grote tevredenheid gerealiseerd.

Close-up van het adopteren van namen op de websiteClose-up van het adopteren van namen op de websiteAan het einde van het poces wordt het adoptiecertificaat gedruktDe eerste adoptiecertificaten rollen foutloos van de pers

Sociale media & nieuwsbrief

De opdrachtgever was zelf nog helemaal niet bekend met de sociale media. Bij een campagne als deze zijn dit echter communicatie middelen die je niet onbenut wilt laten. la rotonde du monde ondersteunde het Comité bij het opzetten van de sociale media accounts (facebook, twitter en youtube) en verzorgt het versturen van de Nieuwsbrief met updates rond dit project en ter ondersteuning van deze bijzondere campagne.

favicon rondwww.namenmonument.nl