Facebook voor mijn bedrijf?
Van opdrachtgevers krijg ik vaak deze vragen: moet ik ook iets doen met Facebook? Kan Facebook naamsbekendheid vergroten? Werkt marketing via social media? Op die vragen zijn geen eenvoudige antwoorden te geven. Voor de een kan Facebook een makkelijke manier zijn om bekend te worden bij een groter publiek, voor de ander wordt het een doods blok aan het been.
Hoe kan Facebook voor jou als ondernemer iets betekenen?
Met een eigen website horen en zien mensen je alleen als ze naar jouw website komen, als ze jouw url intikken, of misschien een linkje aanklikken. Wie Facebook goed inzet, heeft het bereik van een rijdende omroeper. Op Facebook kun je zelf naar mensen toe. Facebook is als een plein, waar je jouw boodschap kan verkondigen aan iedereen die wil luisteren.
Mensen besteden tijd op Facebook, en zien op hun nieuwsoverzicht berichtjes langskomen van vrienden en van organisaties en bedrijven waar ze zich bij aangesloten hebben, die ze ‘geliked’ hebben. Elke keer als jij als bedrijf of organisatie een berichtje post, kom je naar hen toe en worden ze weer aan jou herinnerd. Als ze reageren, dan zien hun vrienden dat op hun startpagina (ook wel prikbord genoemd). En denken die vrienden misschien: daar wil ik ook lid van worden. Op die manier heb je een groter bereik dan je zou vermoeden.
Wie vindt dat nou leuk?
Daar moet je inderdaad goed over nadenken. De grootste uitdaging is: zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met jouw pagina zodat ze kunnen beoordelen of ze jouw pagina inderdaad ‘leuk’ (de moeite waard) vinden.
‘Leuk’ is zelden een reclamefolder. Facebook werkt het best als je waardevolle informatie deelt. Kennis, leuke links naar grappige filmpjes, interessante en relevante artikelen, mooie foto’s of gerelateerde websites. Updates vanuit het bedrijf kunnen natuurlijk ook interessant of leuk zijn voor de ‘fans’ om te lezen. Toets elke update aan de vraag: ‘hebben mijn volgers hier iets aan?’.
Vervolgens is het zoeken naar een balans: niet zo veel updates dat mensen er gek van worden en zich afmelden, maar niet zo weinig dat ze je vergeten.
Heb je al een persoonlijke profielpagina op Facebook, dan is dat een startpunt om vrienden te vergaren voor de pagina van je bedrijf of organisatie. Breng op je persoonlijke profiel af en toe de pagina van je bedrijf onder de aandacht. Je vrienden en bekenden zijn als het goed is je beste ambassadeurs.
Facebook kost geen geld wel tijd
Het inzetten van Facebook voor je bedrijf kost je dus – zolang als je er niet op gaat adverteren - geen geld, maar wel tijd. Of je die tijd, regelmatig posten en reageren op vragen of opmerkingen, vrij wil en kan maken moet je van tevoren bedenken. Een bedrijfspagina waar niets op gebeurt, is slechte reclame.
Kies ik voor een profielpagina op Facebook of voor een bedrijvenpagina?
Op je eigen naam kun je een Facebook profielpagina aanmaken en daarmee van alle geavanceerde functies gebruik maken. Maar waarom zou Facebook zo’n mooi marketingstool gratis ter beschikking geven aan bedrijven? Inderdaad: dat doen ze niet. Een citaat uit hun reglement:
“De profielen op Facebook zijn alleen bedoeld voor individuen. Het is voor organisaties niet toegestaan een account met de naam van de organisatie te hebben. We hebben Facebook-pagina's bedacht zodat organisaties zich op Facebook kunnen presenteren. Deze pagina's zijn afzonderlijk, anders dan gebruikersprofielen en geoptimaliseerd voor wat een organisatie nodig heeft om te communiceren, informatie en inhoud te distribueren, fans bezig te houden en een nieuw publiek aan te trekken door de aanbevelingen van hun fans aan hun vrienden.”
Ik ken profielpagina’s die om deze reden door Facebook zijn verwijderd, big brother is watching you! Je kunt dus beter een daarvoor bedoelde bedrijven- of organisatie pagina beginnen.
Hoe zet ik een zakelijke Facebook pagina op?
Facebook helpt je graag op weg met een praktisch stappenplan (in het Engels), te lezen als je ingelogd bent op Facebook.
In stap 1 richt je je bedrijvenpagina in, kies je beeldmateriaal waarmee je de pagina het juiste smoel geeft.
In stap 2 krijg je tips wat daarna te doen; exclusieve inhoud delen, naamsbekendheid opbouwen, vragen stellen, laten zien wat je belangrijk vindt, reageren op reacties, een evenement organiseren.
Inspiratie om aan de slag te gaan
In het artikel ‘Hoe krijg je 10.000 fans voor je Facebookpagina’ vind je een hoop tips om dat voor elkaar te krijgen. Het artikel gaat ook in op adverteren op Facebook.
Moon Tummers, 23 mei 2012
Eindredactie: Liedewij Loorbach