beeldstrategie
Pak een pakkend beeld
Een website zonder beeldmateriaal, je moet er met een lampje naar zoeken. Waarom kom je zulke websites bijna niet tegen?
Omdat communicatie met tekst én beeld het meest effectief is. Maar grijp je naar de cliché beelden waar iedereen al gebruik van maakt? Of versterk je met een goed doordachte beeldstrategie je online strategie?
Sfeer versus informatie
Een afbeelding neem je direct in je op. Beeldmateriaal is daarom heel geschikt om een sfeer neer te zetten, een specifieke doelgroep aan te spreken, het onderwerp duidelijk te maken.
Uit Eyetracking onderzoek blijkt dat de meeste mensen geen informatie uit afbeeldingen halen. Tenzij het een infographic is, die daar speciaal voor is gemaakt. Informatie breng je in de meeste gevallen dus het beste over met tekst. En om die informatie - al lezend - op te nemen hebben we tijd nodig.
Een pakkend beeld laat de websitebezoeker de informatie die in de tekst besloten ligt met een goed gevoel lezen. Als het goed is heeft de afbeelding de websitebezoeker onbewust bevestigd dat hij of zij er goed aan doet tijd en aandacht te geven aan het lezen van de tekst (informatie) of contact met je op te nemen.
Welke afbeeldingen spreken boekdelen?
Voor sommige websites is de keuze voor beeldmateriaal vanzelfsprekend. Vooral kunstenaars en ontwerpers beschikken over prachtig beeldmateriaal dat zij tonen in hun website. Daar hoef ik als webdesigner meestal niets aan toe te voegen. Ik ontwerp dan vooral een omgeving waarin het werk zo goed als mogelijk te bewonderen is.
Maar er zijn ook veel organisaties die een dienst of product verkopen waarvan niet zulke aansprekende beelden voor handen zijn. Deze organisaties zitten soms met hun handen in het haar op het moment dat zij hun website gaan vernieuwen. Niet zelden zie je dat men dat probleem oplost met clichématige beelden die hun conculega's ook gebruiken.
Maar dat hoeft niet!
Doelbewust kiezen
Voor opdrachtgevers die bij mij aankloppen met deze vraag ontwikkel ik een beeldstrategie. De beeldstrategie is vanzelfsprekend altijd verbonden met de doelen die de organisatie wil bereiken en dus met hun communicatiestrategie. Ik houd de doelgroep waarvoor de website is bedoeld voor ogen en stel vast wat het doel is van de website: Informeren? Mensen over de streep trekken iets te doen? In het geval van het laatste: wat weerhoudt mensen van het 'iets gaan doen'? Kost het veel geld, is het eng?
Zodra ik dat goed in kaart heb gebracht ontwikkel ik een beeldconcept. Dit concept presenteer ik aan de opdrachtgever om te toetsen of het past bij hun doelgroep en de doelen van de organisatie. Zodra het concept helder en goedgekeurd is ga ik het beeldmateriaal voor hen selecteren of (laten) maken.
Het resultaat is een website met een eigen gezicht waarmee de organisatie zich onderscheidt van andere partijen in dezelfde branche (zonder zich van de doelgroep te vervreemden). Een website die er krachtig en professioneel uit ziet en in tekst en beeld een sterk verhaal vertelt. De mensen die je wilt bereiken voelen zich echt aangesproken.