Ik: Wat zijn je wensen voor de nieuwe website?
Nieuwe klant: Zo min mogelijk tekst en veel beeldmateriaal. Mensen lezen geen lappen tekst.
Ik: Zegt wie?
Klant: Mensen zijn ongeduldig en lezen niet graag.
Ik: Hoe weet je dat?
Klant: Zo ben ik ook! Ik lees geen lappen tekst.

Ik denk dat je dat wel doet, alleen heb je het niet altijd in de gaten omdat die teksten goed geschreven zijn en gaan over iets dat jij wilt weten. Dan lees je namelijk door totdat je weet wat je wilde weten. 

Soms heb je vragen over een complexe kwestie, een onderwerp dat veel ins en outs kent waar je nog niet bij stil hebt gestaan maar die je wel herkent als je er over leest. Ins en outs die je verder helpen in het vormen van je gedachten en het oplossen van je problemen. Hoe meer je leest hoe meer vertrouwen je erin krijgt dat de schrijver van dat lapje tekst er echt wat van af weet. Ook de toon van de tekst spreekt je aan. En daardoor wil je wel eens weten wie dat prettige lapje tekst heeft geschreven en voordat je het weet zit je langer te lezen dan je van plan was en ga je de schrijver volgen, ‘liken’ en langs verschillende wegen in de gaten houden. Want deze persoon is er één die je in de buurt wilt houden, omdat ie zinnige dingen met je deelt waar je wat aan hebt.

Waardevolle informatie 'lezen'

Tekst is bij uitstek het middel waarmee je waardevolle inhoud kunt communiceren. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen geen informatie 'lezen' uit beeldmateriaal. Een beeld kan pakkend en aantrekkelijk zijn en daarmee iemands aandacht trekken. Maar daarna? Wat heb je als 'lezer/kijker' aan een pakkend en aantrekkelijk beeld? Is dat niet juist waar je genoeg van begint te krijgen: eindeloos scrollen langs 'leuke' beelden? Geeft dat niet juist het gevoel dat je 'lappen' beeld hebt gescrold en dat dit zonde was van je tijd?

Dus huiswerk voor iedere nieuwe klant: welke waarde wil jij op je website tonen? Hoe omschrijf je die waarde? Dan ga ik op zoek naar een verassend beeld, voor bij jouw lap tekst. En zorg ik ervoor dat de tekst makkelijk leest door een sterke lay-out, ook op een mobieltje. Zodat jouw waarde in één oogopslag duidelijk is voor de bezoeker van je website. Ook zorg ik dat de inhoud van je website zo goed is ingedeeld dat die bezoeker gemakkelijk kan vinden waar hij/zij naar op zoek is. Ook als die bezoeker niet via de homepage op je website is gekomen.
Begin jij alvast met schrijven? Dan hebben we het later nog wel eens over het optimaliseren van de tekst én het beeld voor zoekmachines.

Nog een lapje lezen?

Over het schrijven van teksten voor websites >>
Over zoekmachineoptimalisatie van website teksten >>

Moon Tummers, 12 juni 2019
Eindredactie: Bas van Lier