Het wordt vaak gebruikt op internet, een blokje met tekst dat eindigt met 'lees meer'. Op die manier hoeft de lezer die niet geïnteresseerd is in het onderwerp geen lappen tekst te scannen en de wel geïnteresseerde lezer klikt door voor meer inhoudelijke verdieping. In dit artikel geef ik inzicht hoe deze 'lees meer' linkjes kunnen bijdragen aan betere resultaten in de zoekmachines.

Even googelen

Als ik in Google een zoekopdracht uitvoer met de woorden "lees meer" (tussen dubbele aanhalingstekens, waardoor ik alleen resultaten krijg waarin deze twee woorden op exact deze wijze met elkaar gecombineerd zijn) krijg ik circa 5.570.000 resultaten. Maar waarover heb ik nu eigenlijk informatie gevonden? Over alle onderwerpen die met een kort tekstje worden geïntroduceerd en waarover men op een andere plek meer kan lezen. Tsja....

Betere zoekmachine optimalisatie met de 'lees meer' link

Heb je een website en maak je gebruik van deze korte introducties met 'lees meer' linkjes dan is het goed om het volgende te weten:
Zoekmachines gaan er van uit dat de woorden waar een link omheen staat iets zeggen over de inhoud die men aantreft nadat men op de link heeft geklikt. Bij de indexering van de inhoud van een pagina spelen alle gelinkte woorden mee. Je kunt een pagina dus weer net een beetje beter optimaliseren voor zoekmachines door alleen inhoudelijk belangrijke woorden te gebruiken voor een link. Zet de link daarom niet om de woorden ‘lees meer’ maar doe het als volgt: lees meer over zoekmachineoptimalisatie.

Meer weten

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan eens contact met mij op.

Moon Tummers, 22 januari 2009