IDEA BOOKS
IDEA BOOKS klopte bij ons aan met een bijzondere vraag: ze wilden een webwinkel voor hun boeken terwijl ze eigenlijk geen boeken via hun website wilden verkopen. Zij zijn namelijk distributeur van kunstboeken en leveren hun boeken aan vele verkooppunten. Als ze de boeken zelf zouden gaan verkopen via de eigen website voelt het een beetje als 'onder je eigen duiven schieten'. Toch vonden ze het belangrijk dat hun prachtige boeken beter te vinden zouden zijn op internet en dat de verkoop ervan - via de verkooppunten - zou toenemen.
De winkel inrichten
We begonnen met het bepalen van de functionaliteit van de winkel en het uitwerken van het interactieontwerp zodat bezoekers met gemak de boeken die ze zoeken gaan vinden. De boeken die IDEA BOOKS distribueert zijn ondergebracht in elf categorieën.
De winkel een gezicht geven
Het ontwerp voor de website is gemaakt door Na Kim die ook het drukwerk voor IDEA BOOKS heeft vormgegeven. Omdat de ontwerpster nog geen ervaring had met het vormgeven van een webwinkel hebben wij tijdens de ontwerpfase meegekeken om de gebruiksvriendelijkheid optimaal te houden en het kostenplaatje te bewaken.
Uitbreidingen op maat
Wij hebben de basisfunctionaliteit van de webwinkel uitgebreid met een aantal toepassingen op maat.
- Zo worden er gegevens geïmporteerd uit het administratiesysteem van IDEA BOOKS waardoor onder ieder boek automatisch de linkjes verschijnen van de verkooppunten waar het te koop is. De meeste boeken zijn echter ook direct via de IDEA BOOKS website te koop.
- De gegevens rond de verkoop vanuit de webwinkel wordt automatisch geëxporteerd naar het administratiesysteem van IDEA BOOKS zodat het voorraad beheer altijd up to date is.
- Omdat IDEA BOOKS vaak bestellingen krijgt uit andere landen wilden zij dat de getoonde valuta in de webwinkel automatisch wordt bepaald aan de hand van het IP nummer van de bezoeker.